MESESZÍNHÁZ
A Százlátó üveg Alapítvány a középsős és nagycsoportos óvódás korú gyerekek számára szervez gyermek-pszichodráma elemeken alapuló csoportfoglalkozást. A program integrált csoportként működik, nyitott a magyar nyelven értő és beszélő bármilyen nemzetiségű gyermekek részére.
Programunkkal célunk, hogy a mese erejét a résztvevő gyerekek a mindennapi intraperszonális feszültségeik és interperszonális konfliktusaik megélésében, feldolgozásában segítségül tudják hívni, továbbá a kreatív énüket megéljék, különféle pszichodramatikus eszközökkel kifejezzék. Hosszú távú célunk, a gyermekek számára könnyen észlelhető módon, játékosan, különböző meséken keresztül a világ sokszínűségének megismertetése.
Lehetőséget teremtünk a rendelkezésre álló idő szórakoztató, élményközpontú, értékes eltöltésére. A csoportokban egy mindenki számára biztonságos, elfogadó környezetet biztosítunk, ahol megjelenhet az elfogadás, az együtt működés és az együtt alkotás élménye.
Programunkkal nő a gyermekek kapcsolatteremtő, kommunikációs készsége, asszertivitása, képessé válnak arra, hogy a dolgokat több oldalról szemléljék. Elfogadóbbakká válnak, és kreatív módon tudják megoldani problémáikat.
Az egyes alkalmak során mesékkel ismerkednek, eljátsszák azokat. A módszer a mesék közös megismerésével kezdődik, majd a mese dramatikus megjelenítésére kerül sor. Ezek után visszajelzést adhatnak a gyerekek a játék alatt megélt élményeikről, majd zárásként közösen fogyasztjuk el az uzsonnát (keksz, innivaló).
A csoport nyitott kiscsoportként működik.
Helyszín: ÚJKK Megyeri Klub, IV. kerület Budapest Megyeri út 207/D.
Időpont: kéthetente keddenként, 16.30–17.45 között
A maximális létszám 9 fő.
Alkalmanként a részvételi díj 1200 forint fejenként.
Előzetes regisztráció szükséges.
Jelentkezni lehet: Molitórisz-Dobri Edit, +36308290036
A gyermekpszichodráma módszerről röviden:
A csoportba megérkező gyerekek egy bevezető, megérkező fázis után megismerik a mesét, majd közös rajzolás következik. A gyermeki rajz tulajdonképpen küszöb a kimondható, megjeleníthető és a tudatosan még nem vállalható tartalmak között. A rajzokból s a közös kommentárokból bontakoznak ki a lejátszandó történet körvonalai. Elsőként a történet vázát javasló gyermek választ szerepet, majd a többiek, s a pszichodramatista vezetők aktív részvételével megindul maga a játék, mely improvizációkon keresztül nyeri el egyszeri, megismételhetetlen formáját.
A csoporttevékenység célja, hogy a gyerek képes legyen változatos szerepekbe beleélni magát, hogy megvalósítsa egyéniségének, személyiségének eddig rejtett lehetőségeit, dimenzióit, és segít a gyerekeknek az önállósodásban, függetlenedésben. A csoportélmény előmozdítja a kölcsönös megértés és elfogadás légkörének kialakulását.
A spontán játék felszabadítja a résztvevő gyermek kreativitását, bővíti szerep-repertoárját, katartikus élményekhez juttatja őket, s ezáltal énerősítő, személyiségfejlesztő hatása van. A foglalkozásokon a résztvevők megérezhetik, hogy egy másik világba lépnek be, oda, ahol minden megtörténhet. A gyerekek varázslóvá válhatnak, olyan szerepet választhatnak, amilyet szeretnének, az történik velük, amit ők maguk kitalálnak. Részvételük a többiek történetében szabadon választott. Egyetlen lényeges szabály, a "mintha" szabálya. Ez biztosítja, hogy az agresszivitás szimbolikusan fejeződjön csak ki, s a játék irrealitása meg is nyugtatja a gyereket, aki így sokkal autentikusabban mer megnyilvánulni, mint mindennapi valóságában. A módszer cselekmény – akció – katartikus élmény hármasságán keresztül élménnyel gyógyít.
Mire szolgál a közös játék?
- A szorongó, problémás, túlhajszolt gyermek örömét leli saját játékos tevékenységében
- Saját spontán aktivitása révén katarzisélményhez jut (cselekvéskatarzis)
- A szimbolikus kifejezésmód lehetővé teszi, hogy a gyerek eltekinthet a konfliktusok közvetlen megnevezésétől, s új megoldási módokat is „kipróbálhat”
- A csoport, az együttes élmény sokszor hiányos vagy sérült szocializációs folyamatot pótol.